Å samle over 100 medarbeidere i et konsern som skal reise fra fire forskjellige land til teambuilding på ett sted krever mye logistikk. Så hva gjør du når det er du som skal arrangere turen, og du egentlig ikke har tid til å organisere alle små og store detaljer for å skape en kvalitetsrik opplevelse for medarbeiderne dine? Løsningen er enkel …
Annethvert år trår Sana Pharma til med konserntur med fokus på sosialt samvær, og alle skal med: Styret som er eiere av konsernet inviterer nemlig samtlige ansatte med seg.
– I år valgte vi å reise til Granada! Først var det noen dager med faglig ledersamling. Deretter kom våre 110 ansatte som reiste fra Tsjekkia, Finland, Sverige og Norge til tre dager med hygge, god mat, dans og teambuilding, sier HR-sjef i Sana Pharma, Narges Namvar.
Det sier seg selv at et arrangement som skal samle et stort antall fra flere land fort blir en for stor jobb – selv for et dyktig HR-team. Da må det profesjonelle operatører til. Sana Pharma vurderte flere, men valgte å bruke Quest Travel. Det har hun ikke angret et sekund på.
– Vi gikk for dem for to år siden da vi skulle til Stockholm. Da var vi veldig fornøyd, fordi det å koordinere så mange medarbeidere fra forskjellige land med flytider, avganger, ankomster, oppfølging og logistikk er krevende, og de leverte over all forventning .
Hun trekker spesielt frem at Quest Travel tilbyr mange gode teambuildingaktiviteter.
– De er flinke til å finne på ting som har høy wow-faktor og foreslår helt unike opplevelser ingen av oss har vært med på før. I Stockholm var vi på Fangene på fortet, i Granada var det rebusløp i gamlebyen med sine mer enn 3000 små gater. Da fikk vi oppleve mange flotte severdigheter, og med ost og vinsmaking på hvert stopp.
Alt dette og mere til kan du lese om i Narges reisebrev:
Sana Pharmas teambuildingtur til Granada 16. til 18. september 2016
Etter at ledergruppen hadde gjort unna det faglige i to dager, landet resten av gjengen i Malaga på fredag. Etter halvannen times busstur til Granada kom vi til hotellet vårt med det passende navnet Granada Palace. Ikke bare var det et fantastisk sted, men vi hadde hele hotellet for oss selv! Alle fikk hvert sitt armbånd samtidig som vi sjekket inn, med én farge for hvert team. Dette var nemlig laginndelingen til neste dags aktiviteter.
Med en gang innsjekkingen var ferdig var det klart for utendørs cocktailparty. Rundt bassenget hadde Quest Travel satt opp ståbord med ballonger som var pyntet med teamets farger. De hadde også leid inn en DJ og en saksofonist som sørget for god stemning.
Daglig leder Atle ønsket velkommen og John i Quest Travel delte oss inn i team. Hvert av teamene samlet seg rundt sitt bord, og så “varmet vi opp” til neste dags teambuilding. Første oppgave var å finne et navn og ta bilde av teamet. Her gjaldt det å være kreativ, og det haglet med morsomme forslag fra engasjerte deltagere.
Etter en times mingling var det duket for middag i hotellets hage. Det var en flott setting under åpen himmel, og den dyktige saksofonisten spilte under middagen. Det ble stor stemning da han jammet med på Kygos Firestone.
Hotellet hadde et eget diskotek som lå i bygget ved siden av, og etter middagen gikk hele gruppen dit i tog etter saksofonisten. Langs veien var det satt ut fakler, og flammene skapte et magisk skjær under nattehimmelen . Da vi ankom diskoteket var festen i gang, og nesten alle kastet seg på dansegulvet.
Neste morgen var det nok noen såre føtter, og etter en deilig frokost var det fellessamling og brief. Teamene ble så kjørt til sentrum i busser og leken var i gang – Quest Travel hadde lagt opp til en kulinarisk vandring rundt i Granada! Hvert team fikk en oppgavebok og et kart, og vi skulle finne poster og løse oppgaver. På hvert “smaksstopp” ble vi servert vin og øl, og blant mange morsomme oppgaver testet og beskrev vi forskjellige olivenoljer, lærte å kutte skinke og finne frem til kjente attraksjoner.
Vi var dessuten utstyrt med kontanter til innkjøp av utstyr til kveldens underholdningsbidrag, hvor hvert team fikk i oppgave å lage et innslag på ca. ett minutt. Det kunne være sang, musikk eller skuespill, men det skulle være noe spansk og det skulle fremføres under festmiddagen.
Teamene hadde også et polaroidkamera som ble brukt til å ta bilder i forskjellige settinger. Det kunne for eksempel være sammen med noen lokale innbyggere på en benk, eller at teamet lagde en skulptur av seg selv. Bildene ble limt inn i oppgaveboken, så her gjaldt det å være kreativ! Dette var en artig måte å se og lære om Granada, hverandre og ikke minst ha det gøy sammen. Her må vi legge til at alle var veldig flinke og løste oppgaven med glans. Aktiviteten ble avsluttet med en treretters lunsj på restauranten La Chumbera, som ligger på høyden i gamlebyen og har en fantastisk utsikt over Alhambraen.
Det ble litt fritid på ettermiddagen. Noen valgte å se mer av Alhambraen, andre ville shoppe, mens de fleste koste seg og slappet av i solen rundt bassenget.
På kvelden var det avreise til den vakre haciendaen Torre del Rey. Her var det duket for en spansk aften og gården var pyntet til fest. Ved ankomst fikk alle damene en rød nellik av lokale jenter kledd i spanske kostymer, og vi hadde et tunaband som spilte spansk musikk. Alle oppgavebøkene lå på et stort bord slik at det var mulig å se de andre teamenes besvarelse og bilder. På gårdsplassen var det satt opp mindre bord med et rikt utvalg av oster og skinker, og kelnerne gikk rundt med brett med lekre kanapeer og selvfølgelig god lokal vin. Og dette var bare forretten.
Selve middagen ble servert i storsalen. Der var det flott dekket opp på runde bord med vakre dekorasjoner. Bordene var satt opp i en ring, slik at vi kunne benytte midten av gulvet til kveldens underholdning og dans. Litt taler fra ledelsen er på sin plass, og noen jubilanter ble overrakt blomster som takk for lang fartstid og god innsats.
Og så var det endelig tid for kveldens høydepunkt: Fremføring av dagens underholdning som hvert team hadde forberedt. Dette var meget imponerende, med mange kreative og gode fremføringer. Her var det alt fra skuespill om oksen Ferdinand, til dans, sang, fløytekor og salsa. Til slutt ble det da også kåret en vinner…
Vi må få legge til at en av de kvinnelige lederne våre er en lidenskapelig salsadanser. Quest Travel fikk i oppgave av kollegene hennes å skaffe en lokal salsadanser som kunne svinge seg på parketten med henne – og jammen fikset de ikke det også! Med sine gode kontakter klarte de å få en salsachampion til å komme på kort varsel, og da ble det salsashow med trampeklapp attpå. Dette er nok noen hun aldri vil glemme! DJ-en var klar, og det ble dans og party helt til vi måtte returnere til hotellet klokken halv to.
Neste morgen var det duket for sen frokost og avreise. En trøtt gjeng forlot vakre Granada – slitne, men veldig fornøyde med turen Quest Travel hadde arrangert for oss.
Et fint sted for teambuilding
Inger Røkås er partner i Quest Travel. Hun kan fortelle at hun falt for Granada første gang hun besøkte stedet, og det var derfor de foreslo for Sana Pharma å dra dit.
– Jeg var på en studietur der og ble veldig begeistret. Så da vi skulle presentere noen alternativer for Sana Pharma var Granada ett av dem. De andre var Svalbard og Edinburgh.
– Hvorfor passer Granada så bra til teambuilding?
– Det handler om størrelsen på og innholdet i byen. Dette er en av de få stedene der jøder, muslimer og katolikker bor side om side. Og så har du jo den vakre Alhambraen og i tillegg mange bra alternativ til teambuilding.
Quest Travel overlater ingenting til tilfeldighetene, og de har derfor samarbeidspartnere på alle stedene de arrangerer turer til. Å håndplukke agentene sine er noe de har brukt mye tid på.
– Vi har ikke mulighet til å følge med overalt på når en restaurant åpner, lukker eller om den er konkurs. Vi trenger lokalkunnskap dit vi kommer – noen som snakker språket, har kontakter og vet hva som foregår. De vi samarbeider med er kreative, flinke, har et godt nettverk og tilbyr gode løsninger. Selvsagt kommer vi også med egne anbefalinger.
Mange tror at det å reise på firmatur eller teambuilding er dyrt. Ifølge Inger er ikke det tilfelle – Quest Travel tilbyr reiser og opplegg i alle prisklasser og skreddersyr hver tur.
– Pris følger etterspørsel og den vil variere etter hvor mye kapasitet som er tilgjengelig, hvor mange seter som er ledig på fly og/eller hotell, periode på året og selvfølgelig hvilket land du besøker og hvordan valutakursen er. Vi er flinke til å finne på programmer som passer for alle og for ethvert budsjett .
– Stikkordet her er skreddersøm og å lytte til kundens ønsker?
– Ja, som vi gjorde med Sana Pharma da de reiste til Granada. “Vi ses om to år”, sa de da vi skilte lag etter turen, og det gleder vi oss til, smiler Inger.
– Vi fikk mye for pengene
Vel tilbake i Norge kan Narges se tilbake på mange gode minner fra Granada. Og hvis du lurer på om turen var vellykket er det bare å spørre kollegene hennes.
– Vi har kun fått kjempegode tilbakemeldinger. Grunnen til at vi valgte Quest Travel denne gangen også, og kommer til å gjøre det igjen, er at de setter seg inn i virksomhetskulturen. De blir kjent med enkeltpersoner og dermed vet de hvem vi er, og hva vi liker og ikke liker. Det gjør at opplevelsene blir helt i tråd med konsernet og verdiene våre.
Narges selv er etter eget utsagn kjempefornøyd.
– Quest Travel kommer med hele pakken: Kvalitet, personlig nærvær, service til fingerspissene og helt unike opplevelser som treffer så mange forskjellige mennesker. De er også billigere enn mange andre operatører. Man tror at dette er eksklusivt, men de er absolutt ikke de dyreste i markedet. Så vi fikk mye for pengene.
– Så du kan trygt anbefale Quest til andre som skal på firmatur?
– Ja, på det sterkeste. Du kommer til å holde fast ved dem når du først har brukt dem en gang – de er gjennomført profesjonelle. Quest Travel er kvalitet fra A til Å! , konkluderer Narges.